New business: What to do?

De Expert Class van Evi Coune van LVTPR stond al even in de Google agenda. Ik was al een tijdje benieuwd naar deze Expert Class. Een vriendin van me had er haar stage gedaan het afgelopen jaar en daar hield ze een job aan over. Dat terwijl zij er steevast van overtuigd was om na haar stage nog te gaan verder studeren.  Ik vroeg me dus af wat er zo geweldig was aan LVTPR. Wel, ik kan je nu vertellen dat het hun expertise is. Niemand kon ons dus beter komen vertellen over new business.

De telefoon rinkelt

Of er komt een mailtje binnen. Of iemand spreekt je aan op een netwerkavond. Hoe dan ook is het belangrijk dat er überhaupt new business binnenstroomt. Daar kan je zowel reactief als proactief voor zorgen. Daarom is het belangrijk om je SEO te optimaliseren. Zo kunnen mensen je site vinden, maar ook je social media pagina(‘s) én belangrijke gegevens zoals je telefoonnummer en e-mailadres. Proactief kan je dan je bestaande relaties onderhouden en nieuwe opbouwen door te netwerken. Je kans zelfs actief op zoek gaan naar nieuwe klanten.

telefoon

Wat nu?

Zo, new business stroomt binnen. Zo ver zijn we al. Maar wat dan? Een eerste persoonlijk contact met de mogelijke klant is zeker een aanrader. Evi verwees hiernaar met de term ‘chemistry meeting’. Een chemistry meeting kan je een beetje vergelijken met een date. Zowel de klant als het bureau kan tijdens zo’n meeting zijn verwachtingen en waarden op tafel leggen zodat je van bij de start al op één lijn zit. Wees wel zeker voorbereid. Ga al eens kijken naar voorgaande campagnes en verdiep je in het merk van de klant. Dan is het alleszins geen blind date. Die kunnen best akelig zijn (ik spreek niet uit ervaring).

let's do this.gif

Showtime

Je hebt je samen met je team voorbereid op dé grote pitchdag. Dat kan best een spannende dag zijn. Zorg ervoor dat je je best performers on stage stuurt. Ieder heeft zijn specialiteit. Maar oefen toch ook op voorhand. Zelfs de allerbeste pitcher kan volledig de mist ingaan zonder een goede voorbereiding. Door al eens te oefenen, merk je ook of je verhaal goed zit. Het heeft geen zin om naar je klant te stappen met een schoolse presentatie die het neefje van de klant evengoed had kunnen maken. Nadat die zenuwslopende minuten voorbij zijn, mag je zeker de follow-up niet vergeten.

time to shine.gif

 

Zo. Nu ben je er helemaal klaar voor! Succes.

Dikke kussen, Laura

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s