Influencers – deel 2: De pen is machtiger dan het zwaard

In mijn vorige blogpost kondigde ik het tijdperk van de influencers al aan. Het zwaar geschut mag je dus aan de kant leggen. Consumenten zitten er niet langer op te wachten om aangevallen te worden door traditionele reclame. Integendeel. Influencers spelen hier perfect op in. Ik beloofde jullie al om ze eens onder de loep te nemen en dat doe ik in deze blogpost met wat hulp van Ils Sterckx van Matuvu Fashion Agency.

Influencer marketing onder een vergrootglas

Influencer marketing gaat uit van het principe dat een merk meer is wat anderen erover zeggen. People influence people. Dat is wat Ils Sterckx hier nog over wist te vertellen. Mijn vorige blogpost toonde dit ook al aan. Deze vorm van  marketing is dus gebaseerd op mond-tot-mondreclame om zo een merk meer onder de aandacht te brengen. Influencers spelen hier natuurlijk de hoofdrol in. Zij zijn dé content creators die een boodschap van een merk vertalen naar het juiste publiek.

“People influence people.” – Ils Sterckx

 

De betekenis van cijfertjes

 

Influencers kunnen we indelen op basis van de manier waarop ze content maken in bloggers, vloggers,… Maar we kunnen ze ook indelen op basis van het aantal volgers ze hebben. Je hebt te maken met een micro-influencer wanneer die minder dan 50 000 volgers heeft. Een macro-influencer heeft meer dan 50 000 volgers en een mega-influencer heeft meer dan 1 miljoen volgers. Maar vergis je niet. Het is niet omdat een micro-influencer aanzienlijk minder volgers heeft dat deze niets voor je organisatie kan betekenen. Alles hangt af van wat je wil bereiken. Wil je meer naamsbekendheid genereren? Ga dan toch maar voor een micro-influencer. Introduceer je een nieuw merk of product? Dan is het verstandig om een macro-influencer te kiezen. Kies alleszins niet zomaar voor degene met het meeste aantal volgers. Want pssst… kom ‘es. Die kan je kopen!

 

Een kijkje in een glazen bol

Iedereen zou wel graag eens een kijkje in de toekomst nemen, maar helaas hebben we geen glazen bol. Hoewel een toekomstvoorspelling van een expert als Ils Sterckx wel wat lijkt op een kijkje in zo’n glazen bol. Zij voorspelde dat influencers geen trend zijn, maar een sterke tool die nog volop aan het groeien is. Waarom die tool toekomstbestendig is? Mensen horen nu eenmaal graag van andere mensen. Fun fact: wie weet ontmoet je in de toekomst wel Miquela Sousa. Een digitale animatie met 600 000 volgers. Ze bestaat. Maar eigenlijk ook niet. Zou jij het opmerken?

Screenshot_20181031-115107.png
@lilmiquela

 

Dikke kussen, Laura

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s