Influencers – deel 1: Het tijdperk van de influencers

Na wat stilte vond ik de tijd om mijn cursor weer naar WordPress te laten klikken. De laatste weken vonden er nog enkele Expert Classes plaats en een wederkerend onderwerp was influencers. Er zal dus nog een vervolg komen op deze blogpost. Maaarrrrr… we beginnen bij het begin. Eerst leg ik je uit waarom influencers zo belangrijk zijn. Ik kreeg hierbij wat hulp van Liesbeth Pyck van Famous Relations die hierover meer vertelde tijdens een Expert Class.

Reclame

“Traditionele reclame = terminaal” – Liesbeth Pyck

Na de intro stond dit te lezen op het scherm. Een sterk statement. Wat hiertoe leidde? Wel, de digitalisering speelt hier een erg grote rol in. Zo is massareclame niet meer de enige informatiebron. Wanneer mensen iets willen weten over een product of merk, zoeken ze het simpelweg zelf op. Daar komt bij kijken dat er een gigantische information overload  is wat ervoor zorgt dat de consument kiest voor relevantie. Er heerst ook veel wantrouwen tegenover commerciële merken én boodschappen. Nog een weetje? Maar liefst 620 miljoen mensen maken gebruik van ad blockers. 620 miljoen. En wie doorstaat al deze tests wel? Onafhankelijke derden zoals de pers, maar ook influencers.

trust

© MKB Servicedesk

Influencers in cijfers

  • Tieners spenderen 34% van hun vrije tijd online op YouTube.
  • 83% van de consumenten heeft meer vertrouwen in aanbevelingen van peers dan van reclame.
  • 40% van de consumenten kocht ooit een product o.i.v. een influencer.
  • 70% van de consumenten geeft aan dat reviews de tweede meest betrouwbare bron zijn.
  • 65% van de merken investeert in influencer marketing.
  • 40% van de 13-20-jarigen zegt meer interesse te hebben in een merk als het met influencers samenwerkt.
Bron: Liesbeth Pyck, Emerce B.V. & Adformatie

Er volgt snel een tweede blogpost over influencers. Daar neem ik de soorten influencers onder de loep en kijken we al eens om de hoek naar de toekomst. Hou mijn blog dus zeker in de gaten. 

Dikke kussen, Laura

 

 

2 gedachtes over “Influencers – deel 1: Het tijdperk van de influencers

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s